صد دروازه
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

آخرین خبر : علت اصلی حادثه «بوئینگ 707» چه بود؟

تاریخ انتشار: 97/10/25 18:21

مشرق/ متن پیش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

به نظر می‌رسد دلایل مختلفی چون وضعیت آب و هوا، نبود سامانه‌های مناسب الکترونیکی در فرودگاه و تاخیر در انتقال اطلاعات مناسب از سوی برج مراقبت به هواپیما، در این سانحه تلخ به صورت جدی دخیل باشد.

باز هم یک رخداد تلخ در صنعت هواپیمایی که این بار فعلاً نشانه ای از اشاره به اشتباه و تقصیر خلبان در گزارشات اداری نیست؛ رخدادی که این بار تعدادی از اساتید و خلبانان باسابقه کشورمان در راه تامین نیازهای ضروری کشور جان باختند و بیش و پیش از هر چیز، تلاش خالصانه آنها برای کمک به رفع حاجات عمومی قابل ارج نهادن است بویژه در شرایطی که فشار برای کمبود کالاهای اساسی و نارضایتی مردم از آن طی ماههای اخیر افزایش یافته است.

ماجرا از این قرار بود که صبح روز دوشنبه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران، هنگام فرود در فرودگاه "فتح" کرج، با دیواره انتهای باند برخورد کرده و پس از اصابت با یک ساختمان مسکونی دچار انفجار و آتش سوزی شد. در همان دقایق ابتدایی خبرگزاری ایسنا گزارش داد که احتمالاً به دلیل هم راستایی دو فرودگاه فتح و پیام، آن هم در فاصله نزدیک، خلبان به اشتباه افتاده و چون باند فتح کوتاه‌تر از آن چیزی است که بوئینگ ۷۰۷ برای نشستن نیاز دارد، هواپیما از باند خارج و به منزلی مسکونی برخورد کرده است.

اما نکته جالب آنکه در ساعات اولیه، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد که هواپیما یک بوئینگ ۷۰۷ باری و قرقیزستانی بوده؛ موضوعی که بعداً توسط سایر مسئولان تکذیب و اعلام شد که هواپیما متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران و در حال انجام ماموریت طرح مردم یاری بوده است. این نحوه اطلاع رسانی غیرحرفه ای و تعجب آور سازمان هواپیمایی که باید اطلاعات دقیق اما سریع را در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار دهد با تلخند شبکه های اجتماعی همراه شد اما طبق معمول، قرار نیست هیچ مسئولی عذر بخواهد و البته در ادامه مشخص خواهد شد این موضوع، اولین گاف سازمان هواپیمایی نبوده است.

طرح مردم یاری ارتش چیست؟

ارتش در ادامه رسالت های حاکمیتی خود، دارای دو نوع طرح مردم‌یاری است که به نوعی شامل طرح های محرومیت‌زدایی و کمک به مناطق کمتر برخوردار و دیگری کمک به رفع نیازهای مهم جامعه می‌شود. آذر ماه سال ۹۶ طرح مردمیاری که فرمانده بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش جمهوری اسلامی از آغاز آن خبر داده بود مربوط به رفع محرومیت از استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی می شد و هدف این طرح، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم محروم و کم برخوردار است. این طرح‌ها در دیگر مناطق محروم کشور نیز اجرایی شده است.

دیگر اقدام ارتش که به نظر می رسد سانحه اتفاق افتاده نیز در راستای آن بوده، تامین نیازها و ارزاق اصلی کشور است که وارد کردن گوشت‌های منجمد از قرقیزستان هم در راستان این مدل مردم‌یاری ارتش بوده. در هواپیمای ۷۰۷ ارتش نیز که صبح یکشنبه دچار حادثه شد بیش از ۳۰ تا ۴۰ تن گوشت برای جبران کمبود گوشت مورد نیاز بازار وجود داشته است.

اما نکته مهمی که در این بین وجود دارد و همیشه در حوادث این چنینی بر آن تاکید می شود نوع هواپیما و از رده خارج بودن یا نبودن و نقش آن در حادثه است که به نظر می رسد طرح مباحث مربوط به سن و سال و قدمت این هواپیما، بحثی انحرافی است.

علت اصلی حادثه و موضوعی که نادیده گرفته شد

نکته مهم در حادثه امروز که همان نخستین لحظات، بسیاری از کارشناسان بر آن تاکید کردند هم راستایی دو فرودگاه فتح و پیام و فاصله تنها کمتر از ۱۰ کیلومتر آنها است که به احتمال زیاد خلبان را به اشتباه انداخته است. همچنان که خبرگزاری دولتی ایسنا نیز در گفتگو با یک کارشناس هوانوردی تاکید کرد که این اتفاق یک بار دیگر آن هم به فاصله چند ماه از مسافربری شدن فرودگاه پیام تکرار شده است.

فاصله کم و هم راستایی باند ۲ فرودگاه

این کارشناس هوانوردی به ایسنا گفت که آبان ماه امسال یک هواپیما از مشهد به سمت فرودگاه پیام در حرکت بود، خلبان که از کادر کارکشته پروازی یکی از ایرلاین‌های کشور بوده با وجود دسترسی به اطلاعات مورد نیاز، فرودگاه فتح را با پیام اشتباه می‌گیرد و ارتفاع را برای فرود کم می‌کند اما در آخرین لحظات متوجه اشتباه خود می‌شود و دوباره برای فرود در پیام اوج می‌گیرد، این اشتباه ممکن بود به قیمت جان ۱۵۰ مسافر به همراه خدمه پروازی تمام شود.

موضوعی که به نظر می رسد کاملاً در حادثه امروز صبح نیز تاثیر گذار بوده اما متاسفانه اینبار نیز به دلایل فوق، خلبان دیر متوجه باند فرود اشتباه شده که دلایل مختلفی چون وضعیت آب و هوا، نبود سامانه های مناسب الکترونیکی و تاخیر در انتقال اطلاعات مناسب از سوی برج مراقبت به هواپیما، در آن به صورت جدی دخیل باشد.

تکرار حادثه هواپیمای مشهد و بی توجهی سازمان هواپیمایی کشوری

اگر اتفاق چند ماه پیش هواپیمای مسافربری مشهد در سایر کشورها رخ می‌داد بدون شک تیمی برای بررسی علت این اشتباه تشکیل شده و با کمک نتایج به دست آمده، از بروز مجدد این اشتباه توسط خلبان بوئینگ ۷۰۷ و کشته شدن چندین نفر از نیروهای متخصص و با سابقه نیروهای مسلح جلوگیری می شد. بررسی این گونه حوادث توسط تیم های کارشناسی امری کاملاً عادی در دنیا است اما ظاهراً نه تنها اتفاقی پس از این حادثه در دستورالعمل های فنی و نصب تجهیزات نیفتاده بلکه علیرغم تاکید دفتر بررسی سوانح و حوادث هواپیمایی کشوری، ظاهراً جلوگیری از تکرار حوادث ناشی از همجواری این دو فرودگاه در دستور کار جدی نهادهای مسئول نبوده است.

بررسی های مشرق از اسناد سازمان هواپیمایی کشور نشان می دهد در گزارش ۲۵/ ۸ / ۹۷ دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری تاکید شده است:

موضوع: حادثه جدی مورخ ۲۵/‏۰۸/‏۹۷‬ پروازهواپیمای MD-88 در مسیر کرج – مشهد

گزارش پرواز و چگونگی بروز حادثه: فاصله فرودگاه فتح تا فرودگاه پیام در حدود ۵.۵ مایل بوده و همچنین باند این دو فرودگاه تقریباّ در یک راستا می باشند و بنا به اظهارات معاونت عملیات شرکت (ایرلاین) تاکنون تذکر و بخشنامه لازمی در قالب PIF برای خلبانان صادر نگردیده است.

علیرغم اینکه در این گزارش تاکید شده که این رویداد در حد حادثه جدی بوده است و در عین حال، یادآوری شده که هواپیما با ۱۵۰ مسافر در فاصله یک متری با زمین با هوشمندی خلبان مجدداً پرواز کرده اما باز به نظر می رسد هشدارها و دستورالعمل لازم و همچنین نصب سامانه های هشدار دهنده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص این فرودگاه صورت نگرفته است تا بار دیگر خلبان دچار اشتباه شود.

شاید اگر اطلاع رسانی لازم حتی در حد اطلاع به تیم پروازی قبل از پروز از سوی مسئولان مربوطه صورت می گرفت امروز شاهد از میان رفتن چندین خلبان و استاد با سابقه ارتش جمهوری اسلامی و داغدار شدن خانواده های آنها نبودیم. در عین حال، بی اطلاعی یا فقدان ارائه اطلاعات لازم از سوی برج های مراقبت ۲ فرودگاه اصلی یعنی پیام و مهرآباد که علی القاعده باید به کمک هواپیما جهت فرود در محل مناسب می آمدند، علامت سوال دیگری است که باید به آن توجه کرد.

طبیعی است وقتی یک هواپیمای مسافربری با ۱۵۰ مسافر، همین چند هفته قبل دچار چنین مشکلی شده و به لطف الهی و با تبحر خلبان آن، از یک حادثه تلخ جلوگیری شده، هشدارها و توجهات به این مسئله به گونه ای باشد که جلوی تکرار حادثه گرفته شود و صد البته یک هواپیما با بیش از ۳۰ تن بار، هنگامی که با یک باند فرود کوچک مواجه شود، نمی تواند به سرعت خود را بالا کشیده و جلوی حادثه را بگیرد حتی اگر خلبان و کمک خلبان آن ۲ استاد با سابقه هوانوردی باشند.

عاقبت تحقیق و بررسی حوادث هواپیمایی در کشور

یکی از مواردی که از اتفاقات و رخدادهای تلخ قبلی به یادگار مانده، فقدان برخورد مناسب و اطلاع رسانی درباره مشکلات مدیریتی و فنی است که منجر به بروز برخی حوادث و سوانح هوایی در کشورمان شده به گونه ای که هیچ گاه مشخص نمی شود مقام مسئولی در این خصوص، دچار قصور یا تقصیر بوده و باید با وی برخورد و محاکمه شود.

در این میان، عمده گزارش ها مصروف به یک سری کلیات و بیان مواردی اظهر من الشمس است و در نهایت نیز به جز واژه تکراری "تقصیر خلبان" هیچ گاه مورد دیگری مطرح نمی شود که جلوی تکرار حوادث را بگیرد و در نهایت امر، این افکار عمومی و خاک است که به سردی می گراید و در یاد نهادهای نظارتی همچون مجلس یا رسانه ها نمی ماند که بپرسند بالاخره کدام مسئول و دستگاه، باید پاسخگوی آن حادثه باشد.

اما این بار سرنخ ها و شواهد مهمی وجود دارد که نشان می دهد می توان عواملی چون تجهیزات ناکافی، بی توجهی مسئولان برج مراقبت یا آنهایی که حرکت و فرود این هواپیما را در سامانه‌های خود نظاره می‌کردند و واکنشی نشان ندادند و آنهایی که گزارش حادثه قبلی را دیدند و اقدام اساسی و مناسبی انجام ندادند را فراخواند و پرسید چگونه است که ۲ اتفاق یکسان ظرف ۲ ماه در کشور رخ می دهد؟ کدام سازمان عاقل از یک سوراخ اینگونه ۲ بار گزیده می شود؟!

نکته جالب و تاسف آور آخر اینکه در گزارش دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری بیان شده که اطلاع رسانی این رویداد از طریق مبادی ذی ربط به سازمان هواپیمایی انجام نشده و در پی «گزارش افراد غیر»، موضوع مورد پیگیری قرار گرفته است و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

ما را در کانال «آخرین خبر» دنبال کنید

akharinkhabar.ir/analysis/4925961





نوع مطلب : ارتش ، نظامی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مهدی نصرتی
سه شنبه 25 دی 1397

آخرین خبر : غول‌های نیروی دریایی ارتش در راه قاره آمریکا


هفتم آذرماه و روز نیروی دریایی بود که فرماندهان و مسوولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مهمان رهبر معظم انقلاب بودند و فرمانده معظم کل قوا فرمودند: کاری کنید دشمنان حتی جرأت تهدید ملت ایران را نداشته باشند. در این دیدار فرمانده معظم کل قوا پیشرفت‌های ارتش و به‌ویژه نیروی دریایی از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز را عظیم و شگفت‌آور خواندند و افزودند: نسل کنونی نیروی دریایی به ابتکار و توانایی‌های خود عمیقاً ایمان دارد و تحقق پدیده‌هایی همچون الحاق ناوشکن سهند و زیردریایی‌های فاتح و غدیر به ناوگان دریایی، بشارت‌دهنده امکان پیشرفت‌های روزافزون است.

دستور رهبری برای حضور در اقیانوس‌ها

چند روز بعد و در دوازدهم آذرماه امیر دریادار حسین خانزادی طی سخنانی در همایش تشریح دستاوردهای نداجا از دستور رهبر انقلاب به نیروی دریایی ارتش برای دریانوردی اقیانوسی خبر داد و گفت: « دفتر فرمانده معظم کل قوا با من تماس گرفتند و گفتند رهبری فرمودند نیروی دریایی هر زمان برای دریانوردی اقیانوسی آمادگی داشت، این اقدام را انجام دهد.» در همان روز امیر دریادار خانزادی خبر داد که ایران با ساختن ناوشکن‌های «جماران» و «دماوند»، ناوهای موشک‌انداز، زیردریایی‌های کلاس «غدیر» و انواع تجهیزات دفاعی، به نیروی دریایی اقیانوسی تبدیل شده است.

روز جمعه 14 دی‌ماه، امیر دریادار تورج حسنی‌مقدم، جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ناوگروه ارتش، اوایل سال 98 در یک سفر پنج‌ماهه وارد اقیانوس اطلس خواهد شد و این سفر در راستای دستور سلسله مراتب فرماندهی انجام خواهد شد.

بر اساس سخنان جانشین فرمانده نداجا، احتمال دارد این مأموریت ناوگروه ایرانی در این اقیانوس پنج ماه به طول بینجامد و یکی از اعضای ناوگروه ایرانی ناوشکن بالگرد بر سهند خواهد بود و حضور «ناو لجستیک خارک» هم در این مأموریت قطعی شده است.

مأموریت ناو لجستیک «خارک»

غول ۳۳ هزار تنی ارتش در اطلس «ناو لجستیک خارک» ، ناو بالگردبر با طول ۲۰۷ متر، عرض 5/26 متر و سرعت 8/39 کیلومتر بر ساعت (تا قبل از تعویض سیستم رانش)، هشت مرتبه در مأموریت‌های آب‌های آزاد به همراه ناوگروه‌های ۳،۷،۹،۱۲،۱۸،۲۲،۲۴ و ۲۷ حاضر بوده و آخرین مأموریت وی نیز در تاریخ ۲۸ مردادماه ۹۲ بود که در میانه مأموریت ناوگروه بیست و هفتم، جای خود را به ناو لجستیک لارک داد.

«خارک» به‌عنوان مهم‌ترین ناو لجستیک در نیروی دریایی، علاوه بر دو مرتبه حضور در دریای مدیترانه که با عبور از کانال سوئز همراه بود، در تنها مأموریت ناوگروه‌های نداجا در اقیانوس آرام نیز حضور داشت. این ناو مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های ناوبری و قابلیت حمل بالگردهای SH-3D است.

خارک؛ بزرگ‌ترین ناو لجستیک غرب آسیا

ناو خارک با 33هزار تن وزن، بزرگ‌ترین ناو لجستیک غرب آسیاست که در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در بسیاری از سامانه‌های مهم رانشی و ناوبری آن ایجاد شده است. ازجمله این تغییرات، تعویض و نوسازی دیگ بخار شناور و اجزای مرتبط با آن است. بین

سه تا پنج سال زمان صرف این تغییرات شده و ناو خارک در خردادماه سال جاری نیز همراه با ناوگروه 54 نداجا راهی مأموریت خلیج عدن شد.

سهند؛ پیشرفته‌ترین ناوشکن غرب آسیا

شناور دیگری که در مأموریت اقیانوس اطلس حاضر خواهد بود، ناوشکن سهند است که اخیراً به ناوگان نیروی دریایی ارتش در جنوب اضافه شده است. ناوشکن «سهند» به‌عنوان پیشرفته‌ترین ناوشکن غرب آسیا، روز دهم آذرماه در بندرعباس به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی پیوست. این ناوشکن چهار موتوره پیشرفته‌تر از نسل قبلی خود یعنی ناوشکن جماران و با قابلیت رادار گریزی در بلوک‌های مجزا طراحی و ساخته شده است.

براساس اعلام فرماندهان نیروی دریایی ارتش قابلیت تهاجمی و تدافعی ناوشکن سهند حدود 2برابر جماران است و این تفاوت در به‌روزرسانی پرتابگرهای اژدرها، انواع توپ‌های ضدهوایی و ضدسطحی، سامانه‌های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاعی نقطه‌ای، سامانه ضد زیردریایی، قابلیت رادار گریزی، افزایش برد عملیاتی، قابلیت مانورپذیری بالا و همچنین سامانه‌های الکترونیکی باید جست‌و‌جو کرد.

مسیر رفتن ناو ارتش به اطلس

ناوگروه اعزامی نداجا برای رفتن به اقیانوس اطلس و پهلوگیری در یکی از کشورهای آمریکای لاتین (احتمالاً ونزوئلا) دو مسیر را پیش رو دارد.

به گزارش «فارس»، مسیر اول مدیترانه است که در این صورت ناوگروه اعزامی می‌بایست از اقیانوس هند، خلیج عدن، دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه و تنگه جبل‌الطارق عبور کرده و وارد اقیانوس اطلس شود. در صورت انتخاب این مسیر، این مأموریت از لحاظ سیاسی نیز پیام‌های متعددی خواهد داشت چراکه می‌بایست از کانال سوئز که در اختیار کشور مصر قرار دارد، عبور کند ناوگروه‌های نداجا پیش از این نیز دو مرتبه تا نیمی از این مسیر را رفته و وارد دریای مدیترانه شده‌اند. ناو خارک نخستین‌بار در بهمن‌ماه سال 89 به همراه ناوشکن الوند از کانال سوئز عبور کرد و وارد دریای مدیترانه شد.

مسیر دوم جنوب آفریقاست که در صورت انتخاب آن، شناورهای اعزامی باید از اقیانوس هند به سمت جنوب آفریقا رفته و با عبور از دماغه امید نیک وارد اقیانوس اطلس شوند. طبق آنچه تاکنون از زبان برخی فرماندهان نیروی دریایی ارتش گفته شده، به نظر می‌رسد گزینه اول یعنی دریای مدیترانه، در اولویت باشد.

نیروی دریایی ایران در 10 سال گذشته در منطقه اقیانوس هند با اعزام 57 ناوگروه، به دریاهای آزاد از جمله باب‌المندب، کانال سوئز، دریای مدیترانه و سواحل پاکستان، هند، سریلانکا، اندونزی و نیز مقاصدی در جنوب آفریقا اعزام کرده است.

عملکرد نیروی دریایی ارتش در مأموریت‌های مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن، نشان می‌دهد که امروزه نیروهای ایرانی و ناوچه‌ها و ناوشکن‌های نیروی دریایی از آمادگی قابل ملاحظه‌ای در مقابله با تهدیدات برخوردارند. همچنین جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون جزو سازندگان کشتی‌های جنگی در سطح جهان و جزو سه کشورسازنده شناورهای بزرگ نظامی درسطح منطقه غرب آسیاست. این حضور قدرتمندانه نشان دهنده ظرفیت‌های بزرگ دفاعی ایران در مقابله با تهدیدها و زورگویی‌های قدرت‌های مداخله‌گر و متجاوز است.





نوع مطلب : ارتش ، نظامی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مهدی نصرتی
دوشنبه 17 دی 1397

آخرین خبر : ارتش برای مردم پیام داد

تاریخ انتشار: 97/10/07 17:14

مشرق/ ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای، نهم دی‌ماه را تجلی اراده و قدرت الهی در ملتی دانست که با الهام از فرهنگ سرخ عاشورا و با تبعیت از ولی امر خود، درسی بزرگ به دشمنان حق و حقیقت و دنیاطلبان داد.

به گزارش مشرق، ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت حماسه ۹ دی سال ۸۸، سالروز حماسه و بصیرت در بیانیه‌ای نهم دی‌ماه را تجلی اراده و قدرت الهی در ملتی دانست که با الهام از فرهنگ سرخ عاشورا و با تبعیت از ولی امر خود، درسی بزرگ به دشمنان حق و حقیقت، فریب‌خوردگان و دنیاطلبان داد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ انقلاب اسلامی ایران، مملو از فراز و نشیب‌هایی است که هر یک به لطف و عنایت خداوند متعال موجب استحکام و افزایش توان جمهوری اسلامی ایران شده است. با وقوع هر دسیسه‌ای از سوی دشمنان پنهان و پیدای انقلاب، مردم مسلمان ایران با هدایت‌های ولی فقیه، این توطئه‌ها را خنثی و خیانتکاران را رسوا ساخته‌اند. از دسیسه‌های کوچک و بزرگ ابتدای پیروزی انقلاب و خیانت منافقین و تحمیل یک جنگ تمام‌عیار ۸ ساله گرفته، تا آشوب‌های کوچک و بزرگ و فتنه سال ۸۸، همگی موجب آبدیدگی انقلاب اسلامی شده است.

در این روز بزرگ، چشم جهانیان خروش ملتی را به نظاره نشست که برای پاسداری از ایمان و اعتقادات خود همچون رودی زلال جاری شد و پلیدی‌ها و ناپاکی‌ها را از دامن میهن اسلامی پاک کرد.

حماسه ۹ دی ماه سال ۸۸، یادآور ولایتمداری، بصیرت، فریاد حق‌طلبی و تجلی اراده و قدرت الهی در ملتی بود که با الهام از فرهنگ سرخ عاشورا و با تبعیت از ولی امر خود، درسی بزرگ به دشمنان حق و حقیقت و فریب خوردگان و دنیاطلبان داد و با بصیرت و دشمن‌شناسی بی نظیر خود، بار دیگر تقابل حق و باطل و پیروزی خون بر شمشیر را یادآور شد و نشان داد که مشعل فروزان عاشورا در این مرز و بوم خاموش شدنی نیست.

در این روز همه اقشار ملت و نسل‌های مختلف انقلاب و همه جریان‌های سیاسی مدافع نظام از همه طیف‌ها و سلیقه‌ها به میدان آمدند تا به فتنه گران و اربابان خارجی آنها اعلام کنند بر سر اعتقادات انقلاب و نظام با هیچکس سر سازش ندارند و توطئه‌ها و دسیسه‌های استکبار هر قدر هم پیچیده باشد، نمی‌تواند ذره‌ای در اراده، استقامت و پایداری ملت خلل ایجاد کند. از این رو باز خوانی زمینه‌ها و فلسفه حماسه ۹ دی و آثار و پیامدهای آن به عنوان رخدادی بی نظیر در تاریخ انقلاب، ضرورتی اجتناب ناپذیر است که بی تردید در تداوم این خط سرخ عاشورایی و مقابله با همه دسیسه‌های آینده دشمنان مؤثر خواهد بود.

اکنون و در نهمین سالگرد حماسه عظیم و به یاد ماندنی ۹ دی، ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن گرامیداشت این حماسه بزرگِ ملتِ حماسه آفرین و عاشورایی ایران اسلامی، ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل (ره) و شهدای انقلاب اسلامی، اعلام می‌دارد؛ فرزندان برومند این ملت سرافراز در ارتش ولایی جمهوری اسلامی، برای جانفشانی در هر سنگری، تحت فرماندهی مقتدا و ولی فقیه زمان، آماده‌اند و با نثار جان از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع خواهند کرد.





نوع مطلب : ارتش ، نظامی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مهدی نصرتی
یکشنبه 9 دی 1397

آخرین خبر : سورپرایز ویژه ارتش برای دهه فجر


تسنیم/ معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: برای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و دهه فجر برنامه‌های ویژه‌ای داریم و از ناوشکن، زیردریایی و تجهیزات نظامی نوین خود رونمایی می‌کنیم.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران توان دفاعی بسیار بالایی دارد و مردم ایران مطمئن‌ باشند که نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی مردم همانند دوران دفاع مقدس در مقابل تهدیدها خواهند ایستاد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: تمام مردم و رسانه‌ها نیز اعلام کنند که نیروهای مسلح و ارتش‌ جمهوری اسلامی ایران با توان دفاعی بسیار بالای خود اجازه تهدید و تعرض را به هیچ دشمنی نمی‌دهد و دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

وی با بیان اینکه به برکت جمهوری اسلامی ایران در بالا بردن توان دفاعی کشور عملکرد بسیار موفقی داشته‌ایم ابراز کرد: سلاح‌ها، تجهیزات و مهمات جدید نیروهای مسلح ایران روزبه‌روز به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

امیر سیاری تصریح کرد: حدود چند ماه پیش ‌ایران از خط تولید هواپیما و جنگنده بومی خود رونمایی کرد و دشمنان اصلاً باور نمی‌کردند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود چهل سال تحریم و فشار بتوانیم به این توانایی فوق‌العاده برسیم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه هفتم آذر از ناوشکن سهند رونمایی و به نیروی دریایی الحاق شد، تشریح کرد: برای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و دهه فجر برنامه‌های ویژه‌ای داریم و از ناوشکن، زیردریایی و تجهیزات نظامی نوین خود رونمایی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌هایی در زیر سایه انقلاب اسلامی پرورش پیدا کردند که بسیار محکم و استوار، تفکر، همت و تلاش خود را برای پیشرفت کشور به کار بسته‌اند و این بزرگ‌ترین سرمایه کشور ما است.





نوع مطلب : ارتش ، نظامی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مهدی نصرتی
چهارشنبه 5 دی 1397

آخرین خبر : دیدار جمعی از نمایندگان مجلس با فرمانده کل ارتش

فارس/ جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این دیدار، از روحیه مردمی و عملیات مردم‌یاری ارتش در مناطق گوناگون کشور تقدیر کردند.

همچنین نمایندگان به اقداماتی که ارتش می تواند در حوزه نمایندگی آن‌ها، برای کمک بیشتر به مردم انجام دهد، اشاره کردند و امیر موسوی فرمانده کل ارتش به شرط درخواست مقامات کشوری برای انجام این اقدامات، اعلام آمادگی و استقبال کرد.

در این دیدار امیر موسوی نیز انتظارات ارتش از نمایندگان در حوزه های مختلف، از جمله حقوق و مزایای بازنشستگان و شاغلین و مطالبات کارکنان از دولت را بیان کرد و نمایندگان قول پیگیری دادند.





نوع مطلب : ارتش ، نظامی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
مهدی نصرتی
چهارشنبه 5 دی 1397




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی




ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو